Kişinin yaşadığı topluluk ortamında değeri olan , kapasite, hattıhareket ve vesair davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tümüdür.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değmaslahatme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanımı örgülabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin fakatçlarına tatminkâr ) değmaslahatme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakılırsa;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde değmaslahattirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değmaslahatme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç bel kemiği öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek fakatçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı bilcümle kültürler bâtınin ayrımsızdır. Yalnızçların içeriği ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakılırsa değmaslahatebilir, ama sürecin doğkakımı değmaslahatmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince biryoğun filozof ve pedagog, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçün tanımı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değmaslahatikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın ortamında eğitime üzerine bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değmaslahatikliği” ve “süreç” kabilinden kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Yetişek, in bâtınin ömür boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere tatminkâr olabileceği kabilinden istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin maslahatletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel de olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, eğitim bilimi merkezleri kabilinden mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Kısaca eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi yetişmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belli bir tasavvur ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise tabiatıyla gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir sistem olarak ele aldatmaındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç bel kemiği ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Eşme; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziksel unsurlardır. Süreç; ekol ortamında meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, mezuniyet, imtihan hatimeları kabilinden mergup davranış değmaslahatiklikleridir.